مشعل هدایت قرآنی ، مذهبی ، اعتقادی ، تربیتی
| ||
|
اجر و مزد گریه برای آن حضرت بسیار عظیم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن میباشد. گریه برای آن حضرت سختیهای زمان احتضار را از بین میبرد زیرا امام صادق علیه السّلام به مسمع بن عبدالملك فرمودند: آیا مصائب آن جناب (امام حسین علیه السّلام) را یاد میكنی؟ عرض كرد: بلی والله مصائب ایشان را یاد كرده و گریه میكنم. حضرت فرمودند: آگاه باش كه خواهی دید در وقت مردن پدران مرا كه به ملك الموت وصیت تو را میكنند كه سبب روشنی چشم تو باشد. همچنین فرمودند: ای مسمع گریه بر احوالات حسین (علیه السّلام) سبب میشود كه ملك الموت بر تو مهربانتر از مادر گردد. گریه بر حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام) باعث راحتی در قبر، فرحناك و شادان شدن مرده، شادان و پوشیده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی كه او مسرور است فرشتگان الهی به او بشارت بهشت و ثواب الهی را میدهند. اجر و مزد هر قطره آن این است كه شخص همیشه در بهشت منزل كند.(1) گریه كننده بر امام حسین علیه السّلام در بهشت با ایشان و هم درجه ایشان خواهد بود.(2) شیخ جلیل جعفر بن قولویه در كامل از ابن خارجه روایت كرده است: روزی در خدمت امام صادق علیه السّلام بودیم و امام حسین علیه السّلام را یاد كرده و از او نام بردیم . حضرت صادق علیه السّلام بسیار گریستند و ما نیز به تبع ایشان گریستیم. پس حضرت صادق علیهالسّلام فرمودند كه امام حسین علیه السّلام میفرمود من كشته گریه و زاری (اشكم) هستم نام من در نزد هیچ مؤمنی برده نمیشود مگر آن كه محزون و گریان میشود. شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن تغلب روایت كردهاند كه حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: نَفَس كسی كه برای مظلومیت ما محزون است تسبیح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خداست .(3) شیخ كشی(ره) از زید شحام روایت كرده است كه: من با جماعتی از كوفیان در خدمت امام صادق علیه السّلام بودیم، جعفر بن عفان وارد شد . حضرت او را اكرام كردند و نزدیك خود نشاندند و فرمودند یا جعفر! جعفر عرض كرد: جانم، خدا مرا فدای تو كند. حضرت فرمودند: به من گفتهاند تو در مرثیه و عزای حسین (علیه السّلام ) شعر میگوئی . جعفر عرض كرد: بله، فدای تو شوم. حضرت فرمودند: پس بخوان. جعفر شروع به خواندن مرثیه نمود، حضرت امام صادق علیه السّلام و حاضرین مجلس گریستند. حضرت آنقدر گریست كه اشك چشم مباركش بر محاسن شریفش جاری شد. پس از آن حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: بخدا سوگند، كه ملائكه مقرب در اینجا حاضر شدند و مرثیه تو را كه در مصائب حسین (علیه السّلام ) خواندی شنیدند و بیشتر از ما گریستند و حق تعالی در همین ساعت بهشت را با تمام نعمتهای آن برای تو واجب گردانید و گناهان تو را آمرزید. پس امام فرمودند: ای جعفر میخواهی كه زیادتر بگویم ؟ جعفر عرض كرد: بله، ای سید من. حضرت فرمود: هر كه در مرثیه حسین (علیه السّلام) شعری بگوید و بگرید و بگریاند، حق تعالی او را بیامرزد و بهشت را برای او واجب میگرداند. (4) شیخ صدوق (ره) در امالی از ابراهیم بن ابی المحمود روایت كرده كه امام رضا علیه السّلام فرمودند: ماه محرم ماهی بود كه اهالی جاهلیت، جنگ و قتال را در آن ماه حرام میدانستند، ولی این امت جفاكار خونهای ما را در آن ماه حلال دانستند و حرمت ما را هتك كرده و زنان و فرزندان ما را در آن ماه اسیر كردند. آتش در خیمههای ما افروخته و اموال ما را غارت كردند. حرمت حضرت رسالت (صلی الله علیه و آله) را در حق ما رعایت نكردند. همانا مصیبت شهادت حسین (علیه السّلام) دیدههای ما را مجروح گردانید و اشك ما را جاری كرده . عزیز ما را ذلیل گردانیده است و زمین كربلا مورث كرب و بلاء ما گردید. سپس حضرت رضا علیه السّلام فرمودند: پدرم چون ماه محرم داخل میشد كسی آن حضرت را خندان نمیدید. و اندوه و حزن پیوسته بر او غالب میشد تا روز عاشورا. آن روز، روز مصیبت و حزن و گریه او بود و میفرمود: امروز روزی است كه حسین (علیه السّلام) شهید شده است. و همچنین شیخ صدوق از آن حضرت روایت كرده: هر كه روز عاشورا روز مصیبت و اندوه گریه او باشد حق تعالی روز قیامت را برای او روز شادی و سرور گرداند و دیدهگانش در بهشت به نور ما روشن شود. (5) از ریان بن شبیب روایت شده است كه گفته روز اول محرم به خدمت امام رضا علیه السّلام رسیدم حضرت فرمودند: ... ای پسر شبیب اگر بر حسین (علیه السّلام) گریه كنی و آب دیدهگان تو بر روی تو جاری شود حق تعالی جمیع گناهان صغیره و كبیره تو را میآمرزد خواه اندك باشد و خواه بسیار . ای پسر شبیب: اگر میخواهی خدا را ملاقات كنی در حالی كه هیچ گناهی نداشته باشی حسین (علیه السّلام) را زیارت كن. ای پسر شبیب اگر میخواهی كه در غرفهای از بهشت با رسول خدا و ائمه طاهرین محشور شوی قاتلان حسین (علیه السّلام) را لعنت كن. ای پسر شبیب اگر بخواهی مانند شهدای كربلا باشی و ثواب آنها را داشته باشی هر گاه مصیبت آن حضرت را یاد كردی بگو: یا لَیتَنی كُنتُ مَعَهُم فَاَفُوزَ فَوزًا عَظیماً؛ ای كاش من با ایشان بودم و رستگاری عظیمی مییافتم. ای پسر شبیب اگر میخواهی در درجات عالیه بهشت با ما باشی پس برای اندوه ما اندوهناك باش و در شادی ما شاد. بر تو باد ولایت و محبت ما كه اگر كسی سنگی را دوست داشته باشد حق تعالی او را در قیامت با آن محشور میگرداند. (6) ابن قولیه با سند معتبر روایت كرده از ابی هارون مكنوف كه گفت: به خدمت حضرت صادق علیه السّلام مشرف شدم آن حضرت فرمودند. كه برای من مرثیه حسین (علیه السّلام) بخوان. من نیز شروع كردم به خواندن . امام فرمود: به این صورت نخوان به همان سبك و سیاقی كه نزد خودتان متعارف است و نزد قبر حسین (علیه السّلام) میخوانید بخوان. پس من خواندم . حضرت گریستند و من ساكت شدم . فرمود: بخوان، من خواندم تا آن اشعار تمام شد. حضرت فرمود: باز هم برای من مرثیه بخوان، من شروع كردم به خواندن این اشعار: یا مَریَمُ قومُی فَاندُبی مَولاكِ وَ عَلیَ الحُسَین فَاسعَدی بِبُكاكِ پس حضرت بگریست و زنها هم گریستند و شیون نمودند و هنگامی كه از گریه آرام شدند فرمودند: ای اباهارون هر كس برای حسین (علیه السّلام) مرثیه بخواند و یك نفر را بگریاند بهشت بر او واجب میشود. و سپس فرمودند: هر كس امام حسین علیه السّلام را یاد كند و بر او گریه كند بهشت بر او واجب میشود. (7) به سند معتبر از عبدالله بن بكر روایت كردهاند كه گفت: روزی از حضرت صادق علیه السّلام پرسیدم كه یابن رسول الله اگر قبر حضرت امام حسین علیهالسّلام را بشكافند آیا در قبر آن حضرت چیزی خواهند دید؟ حضرت فرمود: ای پسر بكر چه بسیار عظیم است سؤال تو به درستی كه حسین بن علی علیهماالسّلام با پدر و مادر و برادر خود در منزل رسول خدا صلی الله علیه و آله میباشند و با آن حضرت روزی خورده و شادمانی میكنند. گاهی بر جانب راست عرش آویخته و میگوید پروردگارا وفا كن به عهدی كه با من بستهای و نظر میكند بر زیارت كنندگان خود، ایشان را با نامهایشان و نام پدرانشان میشناسند. و نظر میكنند به سوی آنهائی كه بر او گریه میكنند و برایشان طلب آمرزش كرده و از پدرانشان میخواهند كه برای آنها استغفار كنند و میگویند: ای گریه كننده بر من اگر بدانی خدا چه جیزی برای تو مهیا كرده از ثوابها، هر آینه شادی تو زیادتر از اندوه تو خواهد شد. آن بزرگوار از حق تعالی درخواست میكند كه هر گناه و خطا كه گریه كننده بر او كرده است بیامرزد. (8) ارزش قطره اشک برای امام حسین علیه السلام قطرهای از آن اگر در جنهم بیفتد آتش و حرارت آن را خاموش میكند. ملائكه خود آن اشكها را گرفته و در شیشهای ضبط میكنند. (9) برای هر عملی ثواب محدودی است جز ثواب آن اشك كه اجر آن محدودیتی و یا اتمامی ندارد. چشم گریان در عزای امام حسین علیه السّلام و ارزش آن: اگر اشك بر امام حسین علیه السّلام دارای این همه اعتبارست یقینا چشمی كه در عزای او گریان باشد نیز خواص و ویژگیهای مربوط به خود را دارد. خواص چشم گریان در عزای امام حسین علیه السلام آن چشم در نزد خداوند از تمام چشمها محبوبتر است.(10) همه چشمها در روز قیامت گریانند مگر چشمی كه بر امام حسین علیه السّلام گریه كرده باشد. (11) آن چشم روشن شود به نور كوثر و نظر به آن. (12) آن چشم را ملائكه تبرّك میكنند و اشك را خود از آن پاك میكنند.(13) هر كسی كه تا به حال خداوند این مرحمت را در حق او نموده باشد و توانسته باشد قطره اشكی در عزای آن حضرت از دیدگان جاری سازد به خوبی آثار و بركات نورانی و حالات معنوی وصف ناشدنی آن را در یافته اما گریه برای آن حضرت خواصی مربوط به خود را دارد كه ما اجمالاً بعضی از آن را ذكر میكنیم: صله حضرت محمد صلی الله علیه و آله است. (14) مساعدت و یاری حضرت زهرا سلام الله علیها است زیرا آن مكرمه هر روز در عزای فرزندنش میگرید. (15) اداء حق پیامبر صلی الله علیه و آله، خدا و ائمه هدی علیهم السّلام است. (16) گریه برای آن حضرت تأسی به انبیاء، ملائكه و عبادالصالحین خداوند است. اداء مزد رسالت پیامبر است زیرا در قرآن آمده كه مزد رسالت پیامبر مودّت ذی القربی (دوستی با خاندان رسول خدا) است. ترك آن جفا به آن حضرت است. (17) تسلی دهنده دل از جمیع گریهها و اندوهها است. (18) كسانی كه در مجالس ذكر او شركت میكنند به خوبی حال و هوای آنجا را درك كرده و ارتباط معنوی عمیقی با حضرتش برقرار میسازند، اما بر طبق احادیث و روایات متعدد مجالس آن حضرت دارای ویژگیهایی است: 1 - هر كس بنشیند در مجالسی كه در آن به امر ائمه علیهم السّلام پرداخته شده و ذكر مصائب آنان است دل او نمیمیرد در آن روزی كه دلها میمیرند. (19) 2- اینگونه مجالس محبوب خدا، رسول او و ائمه علیهم السلام میباشد.(20) 3- نَفَس فرد عزادار در آن مجلس تسبیح خداوند است.(21) 4- این مجالس محل نَظَر حضرت امام حسین علیه السّلام است. زیرا آن جناب در عرش است و از آنجا به سوی سرزمین كربلا و زوّار و گریهكنندگان خود نظاره میكنند. (22) 5- ملائكه مقرب خداوند درآن مجلسی حاضر می شوند. 6- مجلس عزای امام حسین علیه السّلام هر جا بر پا شود آنجا قبه و بارگاه اوست . 7- معراج گریهكنندگان است زیرا كه محل نزول صلوات و رحمت الهی و غفران ذنوب و ... است. 8- این مجالس از دیگر مجالس اشرف و افضل است.(23) پینوشتها: 1- بحارالانوار، ج44، ص289 و كامل الزیارات باب32، ص101 2- بحارالانوار /278/44/ امالی صدوق مجلسی 17/ ص68 3- منتهی الآمال ، ج 1، ص 538 4- منتهی الآمال ، ج 1، ص 539 5- منتهی الآمال ، ج 1، ص 540 6- منتهی الآمال ، ج 1، ص 541 7- منتهی الآمال ، ج 1، ص 542 8- منتهی الآمال ، ج 1، ص 543 9- منتخب طریحی/140/2 10- بحارالانوار /207/45، كامل الزیات باب26 ص81 11- بحارالانوار /293/44، عوالم /534/17 12- بحارالانوار /290/44، كامل الزیارات باب 32 ص102 13- بحارالانوار /305/44، تفسیر امام حسن عسگری (علیه السّلام) ص369 14- بحارالانوار /207/45، كامل الزیارات باب 26 ص81 15- بحارالانوار /209/208/45، كامل الزیارات باب ص82 16- بحارالانوار /207/45، كامل الزیارات باب 26 ص81 17- بحارالانوار ، ج 45، ص 205 وكامل الزیارات ، باب 26، ص 79 18- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص 257 19- بحارالانوار /278/44، امالی صدوق مجلسی 17 ص68 20- بحارالانوار /282/42، قرب الاسناد ص) 18 21- بحارالانوار /278/44، امالی صدوق ، مجلس 17، ص 68 22- بحارالانوار /292/44، كامل الزیارات باب 32ص103 23- ترجمه خصائص الحسینیه ، ص 256 نظرات شما عزیزان: [ شنبه 12 آذر 1390برچسب:فضیلت گریه بر امام حسین علیه السلام, ] [ 17:13 ] [ اکبر احمدی ]
[
|
|
[ تمام حقوق مادی ومعنوی این وبلاگ متعلق : به اکبر احمدی می باشد ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |